گروه سیاسی: نشست دوستانه علی لاریجانی با خبرنگاران که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد علاوه بر تجلیل از خانواده‌های شهدای رسانه، محور دیگری هم داشت.

تعدادی از خبرنگاران از رئیس نهاد قانونگذاری که احتمالا تا چند روز دیگر برادر کوچک‌ترش نیز در راس قوه قضاییه کشور می‌نشیند خواستند به وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر به‌ویژه اصحاب رسانه دربند  رسیدگی کند.

شاید انتظار خبرنگاران این بود که در این جلسه غلامعلی حداد عادل نیز حضور یابد تا اصحاب رسانه مشکلات صنفی خود را با رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در میان بگذارند اما به‌رغم این انتظار، وی در جمع خبرنگاران حاضر نشد و به جای او جواد آرین منش، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، لاریجانی را همراهی کرد.

رئیس مجلس در پاسخ به سؤالات خبرنگاران با اشاره به اینکه خللی در امور کشور وارد شده است خبرنگاران را دعوت به تحمل کرد وبیان داشت: وظیفه ماست که هر کدام اگر مسئولیتی داریم کاری انجام دهیم.

پیش از آنکه رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه سخن بگوید، خبرنگاران از تشکیل کمیته‌های ویژه که برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان و رسیدگی به امور اغتشاشات پس از انتخابات تشکیل شده است تقدیر کردند.

پیگیری محتوای نامه کروبی به اکبرهاشمی رفسنجانی که در آن از وضعیت اسفبار برخی بازداشتگاه‌ها و نحوه برخورد با بازداشتی‌ها گلایه شده است، یکی دیگر از خواسته‌های خبرنگاران در این جلسه بود.

البته نامه سرگشاده‌ای نیز خطاب به رئیس قوه مقننه و با امضای تعدادی از خبرنگاران حاضر در این جلسه، منتشر شد. در این نامه خبرنگاران خواستار تعدیل محدودیت‌های رسانه‌ای و آزادی اصحاب رسانه دربند شده‌اند.

تعارف نداریم

وی با اشاره به اینکه باید از تعارفات در بیاییم و همه در هر شرایطی تابع قانون باشند، خاطرنشان کرد: البته این ممکن است برای عده‌ای محدودیت ایجاد کند، اما این محدودیت تعالی ‌بخش است و برای جامعه ارتقا ایجاد می‌کند.

لاریجانی با اشاره به اینکه آنچه از مجموعه شرایطی که در ماه‌های اخیر در کشور رخ داده است، می‌بیند مجموعه‌ تجربیاتی است که در مسائل مختلف دیپلماسی و بین‌المللی کشور داشته‌ است، خاطرنشان کرد: این نکته را چندین بار نیز هشدار داده‌ام که من ردپای فتنه‌انگیزی‌های خارجی را در کشور می‌بینم که از چند ماه قبل از انتخابات مشاهده می‌شد.

نمی‌گویم شرایط کشور بحرانی است

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه امروز رسانه‌ها باید آب در آتش بریزند نه بنزین روی آتش، گفت: بنابراین باید توجه داشته باشیم که در چه شرایطی قرار داریم، بنده نمی‌گویم شرایط کشور بحرانی است، اما خلل‌هایی به‌وجود آمده است.

لاریجانی در پاسخ به خواسته یکی از خبرنگاران که به نامه کروبی اشاره کرده و از وضعیت دختران و پسرانی که این روزها در بازداشت هستند ابراز نگرانی کرده بود، گفت: باید صحت و سقم مضامین نامه‌ آقای کروبی به هاشمی مشخص شود، البته نتیجه کار کمیته‌ای که در مجلس تشکیل شده، هنوز به بنده ارائه نشده است؛ ضمن آنکه این کمیته کارهای زیادی انجام داده و باید حتما پیگیر موضوعات شوند.

جای خالی سرداران عاقل  در مدیریت بحران

دیروز علی مطهری در یادداشتی که البته خطاب به روزنامه کیهان نوشته بود و متن کاملش در سایت تابناک منعکس شد ضمن انتقاد از کشته شدن عده‌ای از بازداشتی‌ها، از مدیریت بحران در اغتشاشات پس از انتخابات گلایه کرد و نوشت: ما می‌توانستیم این بحران را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که بسیاری از این شهادت‌ها و قتل‌ها و آسیب‌ها اتفاق نیفتد.  وی ادامه داد: برخی به سکوت در برابر به خاک افتادن «بسیجی» معترضند، ولی ما علاوه بر آن، به بر خاک افکندن «بسیج» به خاطر رو در رو قرار دادن آن با مردم عادی معترضیم.

مطهری در ادامه مطلبش آورد: به خاطر داریم که چند سال پیش در سالگرد حادثه 18 تیر در حوالی دانشگاه  و کوی دانشگاه به‌مدت 5 شب گروهی از مردم در خیابان‌ها شعار می‌دادند و خودروها بوق می‌زدند و تجمعاتی برپا بود، اما در این 5شب حتی یک قطره خون از بینی کسی نیامد، زیرا مدیریت آن بحران به‌عهده فرد عاقلی به نام قالیباف، فرمانده وقت نیروی انتظامی بود.

اما وقتی ما مدیریت بحران اخیر را به دست افرادی می‌دهیم که با باتوم بیشتر مأنوس‌اند تا فکر و عقل و تدبیر، نتیجه همین خواهد بود. اگر مدیریت انتظامی این بحران به دست افراد عاقل و باتدبیری چون سرداران قالیباف، طلایی، صفوی و علائی بود آنگاه درمی‌یافتیم که مدیریت بحران یعنی چه.

کد خبر 87535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز